Keltaisen keisarin viisi vuodenaikaa


Keltaisen keisarin kerrotaan hallinneen
Kiinaa 2497-2398eaa. Hänen kerrotaan
olevan kaikkien han-kiinalaisten esi-isä.
(Wikipedia)
Huangdi, Keltainen keisari, on Kiinan legendaarinen hallitsija ja kansallissankari. Kiinalaisen lääketieteen perusteos puolestaan on nimeltään Huangdi Neijing, Keltaisen keisarin sisäinen oppi. Neijingin iäksi arvioidaan vähintään 2000 vuotta. Suomalaisen kulttuurin näkökulmasta Keltaisen keisarin asema on kuin Väinämöisen, ja hänen teostaan voitaisiin verrata Väinämöisen kirjoittamaan alkuperäiseen puukko-oppaaseen.

Akupunktioteorian lisäksi Neijingissä kuvataan sitä, kuinka elämäntapa ja ympäristö vaikuttavat terveyteemme. Neijing opettaa näkemään, kuinka kaikki tapahtumat ympärillämme ja omat toimemme voivat lisätä tai heikentää elämänvoimaamme.

Meille länsimaisille voi olla yllättävää, että Kultaisen keisarin teoksessa puhutaan viidestä vuodenajasta. Oliko Vivaldi väärässä antaessaan viulukonsertolleen nimeksi Neljä vuodenaikaa? Syy siihen, miksi kiinalaisittain on viisi vuodenaikaa neljän asemesta, löytyy taolaisen tieteen kahdesta tunnetuimmasta teoriasta, jotka ovat yin-yang —oppi ja viiden elementin teoria.


Luonnon kierto ja yin-yang -oppi
Luonnossa voidaan nähdä asioiden kierto. Esimerkiksi yö vaihtuu päiväksi ja päivä kääntyy yöksi. Kesä vaihtuu talveksi, joka myöhemmin taas kääntyy kesäksi. Kuun liikkeissä siirrytään täysikuusta uuteenkuuhun ja takaisin.


Kiinalaisittain kesä on yang-vuodenaika, koska kesän luonteeseen kuuluvat kuumuus ja valo. Talvi puolestaan edustaa yiniä, ja se on luonteeltaan kylmä ja pimeä. Syksyn aikana siirrytään kesästä talveen; silloin yang vähenee ja yin kasvaa. Kevät tarkoittaa siirtymistä talvesta kesään; silloin yin puolestaan vähenee ja yang kasvaa.

Keltaisen keisarin opetuksissa annetaan kullekin vuodenajalle ohjeita hyvän terveyden säilyttämiseksi.


Viiden elementin teoria ja viisi vuodenaikaa
Viiden elementin teoriassa syksy edustaa metallielementtiä; silloin luonteeltaan passiivinen yin kasvaa. Metallielementin ominaisuus on tiivistyminen ja säilöminen. Kasvava yin kannustaa meitä keräämään voimia, lepäämään enemmän ja käyttämään aikaa itsetutkiskeluun. Syksyllä onkin hyvä mennä varhain nukkumaan ja herätä auringon noustessa. Yinin kasvamisen myötä on luonnollista viettää enemmän aikaa sisällä. Säätilan muuttuessa kovemmaksi myös tunteet ovat usein herkemmin pinnassa. Syksyllä olisi hyvä pysyä rauhallisena ja välttää alakuloisuutta. Keuhkojen qin vahvistamiseksi syksyllä on hyvä tehdä hengitysharjoituksia.

Talvi edustaa vesielementtiä ja sitä kuvaa äärimmäinen yin. Vesielementin ominaisuus on säilyttäminen. Talvella on hyvä säilyttää kesän ja syksyn aikana kerättyä energiaa. Tämän takia kannattaa mennä nukkumaan varhain ja levätä pidempään. Talvella on suositeltua välttää kaikkea yang-energiaa kuluttavaa toimintaa, esimerkiksi ankaraa ponnistelua ja hikoilemista. On myös hyvä pitää itsensä lämpimänä ja välttää kylmyyttä. Keltainen keisari kannustaa meitä välttämään etenkin sukupuolielämää talvella. Myös mielen toiminnot ja erilaiset toiveet tulisi pitää hiljaisina ja rauhallisina.

Kevät on puuelementin aikaa. Puuelementti ei tarkoita puupökkelöä, vaan sen olemus on kuin puun versolla, jonka luonne on kasvaminen ja laajeneminen. Aktiivinen yang lisääntyy keväällä, ja kevätkuukausien aikana luonto herää uudestaan eloon. Keväällä on hyvä mennä aikaisin nukkumaan ja myös herätä varhain. Silloin kannattaa liikkua ulkona ja vastaanottaa raikasta, virkistävää voimaa luonnosta.

Keväällä ihmisen tulisi olla avoin ja rajoittamaton sekä fyysisesti että tunteellisesti. Fyysisellä tasolla on suositeltua liikkua enemmän ja venytellä, sekä pukeutua kevyisiin ja rentoihin vaatteisiin. Tunteellisella tasolla ihmisen tulisi pyrkiä tasapainoisuuteen välttämällä liiallista vihaa, turhautumista, surua ja muita äärimmäisiä tunteita.

Kesä on tulielementin aikaa. Silloin aktiivinen yang on voimakkaimmillaan. Kesällä luonto kasveineen ja eläimineen on vahvimmillaan. Silloin voi mennä myöhemmin nukkumaan, mutta silti on hyvä herätä varhain. Ihmisen tulisi välttää vihastumista ja pysyä fyysisesti aktiivisena, jotta qi, elämänvoima, pysyisi liikkeessä. Keltaisen keisarin mukaan kesällä sukupuolielämää voi harrastaa enemmän kuin muina vuodenaikoina, ei kuitenkaan liiallisesti. Tunteellisesti on hyvä pitää mieli iloisena ja välttää kaunoja, jotta mielen energia voi virrata vapaasti.

Taolaisen tieteen viides vuodenaika on loppukesä, joka edustaa maaelementtiä. Maaelementin luonne on ravitseminen. Kesän lopussa säätila on useimmiten kuuma ja kostea. Hedelmät, marjat, vihannekset ja vilja kypsyvät, ja eletään sadonkorjuun aikaa. Loppukesästä on hyvä ravita itseänsä tuoreilla luonnon antimilla ja tällä tavoin kerätä voimia tulevaa syksyä ja talvea varten.


Huangdi Neijingin toisessa luvussa sanotaan: ”Yinin ja yangın muutokset vuodenaikojen vaihtuessa ovat elämän, kasvun, lisääntymisen, vanhenemisen ja kuihtumisen juuri. Kunnioittamalla tätä luonnollista kiertokulkua voidaan välttää sairastumista. Viisaat ovat tätä seuranneet, ja typerykset eivät.”

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vilustumisen hoito: Kiinalainen lääketiede ja parhaat kotikonstit

Luonnonantimet, ravinto ja terveys eri vuodenaikoina

Selkä ja terveys